zondag 11 december 2016

Harry Post - Behoud de historie!

Het Keizerskwartier, daar moet ik zijn. Een gemoedelijk en knusse buurt, die zonder de aankleding van 'Kerst in Oud Kampen' al uitnodigend aandoet. Net als Harry Post trouwens, één van de inwoners. Na een hartelijk welkom en een bak koffie, spreek ik met hem onder andere over zijn dromen. Wel onder één voorwaarde: dat ik niet alles van ons gesprek aan het papier mag toevertrouwen. "Toch wel dat je op enig moment nog een keer met Herman Brood wil proosten?", vraag ik hem. Vooruit, dat mag...


En uiteraard ook dat de geboren en getogen Kampenaar in 1978 zijn huis aan het Keizerkwartier betrok. Harry: "Ik ben geboren aan de Sint Nicolaasdijk in een dubbel huis. Mijn grootouders hadden daar een boerderij. Ik ben de oudste van het gezin. Op mijn 18e ging ik het huis uit om te varen. Daarna huurde ik een woning aan de Sint Jacobstraat. Ik werkte eerst als automonteur en daarna een korte periode als machinist bij rederij Boonstra. Via een vriend belandde ik in de ijzerhandel. De zaak ging helaas failliet en ik had dus geen werk meer. Voor mij hét moment om een studie aan de Fotovakschool in Apeldoorn te gaan volgen. Ik had eigenlijk ook geen zin meer om voor een baas te werken en fotografie was al een grote hobby van me. Waarom niet voor mezelf beginnen?"

Fotografie
"Iets wat ik tot op de dag van vandaag doe. Inmiddels ben ik alweer 31 jaar professioneel fotograaf. Ik ben gek op mensen! Dus die fotografeer ik sowieso. Individueel, maar ook groepen. Denk aan hele grote koren als het Kamper Mannenkoor, D.E.V. Mannenkoor, Mannenkoor Grafhorst IJsselmuiden, Kozakkenkoor, Stereo Genemuiden en zeemanskoor de KetelBinken. Ook wandel ik graag in de natuur. Een hele dag op de Hoge Veluwe levert bijvoorbeeld prachtige natuurplaatjes op. Ik kom op hele mooie locaties. Zo fotografeerde ik de bouw van De Stopera en de restauratie van Paleis Noordeinde. Soms raak ik door geluk ergens bij betrokken en voor een mooie klus gevraagd. Ik houd van pure fotografie. Hiervoor is eerst contact met mensen nodig. Dan volgt pas de fotoshoot. Ik wil de mensen die ik fotografeer kunnen begrijpen. Ik zorg ervoor dat ze echt lachen in plaats van hun lang geoefende fotogenieke glimlach op hun gezicht te toveren. Ik praat gemakkelijk, ben erg laagdrempelig. Dat scheelt natuurlijk wel. Trouwens, een heel bijzonder moment vond ik dat ik de uitvaart van een jonkheer mocht fotograferen. De kist stond op stroo op een oude boerenkar die werd getrokken door twee Friese paarden. Alles op een gigantisch landgoed. Prachtig!"

De Kogge

"Naast mijn werk als fotograaf, ben ik vrijwilliger bij de Kogge. Ik onderhoud het schip op de werf en vaar er uiteraard graag mee. Mijn betrokkenheid bij de Kogge is ontstaan via Reijer van 't Hul. Hij benaderde mij met de vraag om vrijwilliger te worden. Na een bezoek aan de werf, meldde ik me direct aan. Dat was in 2012. Ik mocht vervolgens direct mee naar bijvoorbeeld Duinkerke in Frankrijk. We maken tegenwoordig veel dagtochtjes, maar worden ook ingezet bij evenementen. Vorig jaar lagen we bij Sail Kampen voor de stadsbrug. Alle schepen die hierlangs voeren, brachten een groet!"

Kerst in Oud Kampen

"Op dit moment ben ik erg druk met het treffen van voorbereidingen voor 'Kerst in Oud Kampen' (KIOK). Als mede-coördinator voor het Keizerskwartier valt er veel te regelen!" Hoe en wanneer is KIOK eigenlijk ontstaan? Harry: "In 2000 was er eigenlijk alleen nog maar een groot podium op de Plantage. Mijn buurvrouw Ria van de Starre wilde ons buurtje ook wat 'aankleden' en hing overal in het Keizerskwartier kaarsjes op. Dat zorgde voor een warme kerstsfeer en daarmee trokken we ook bezoekers in onze straatjes. In de loop der jaren kwam er steeds meer bij als balen stroo, netten en middeleeuwse kleding die als wasgoed uithing. Helaas werden diverse ideeën afgeblazen in verband met evenementenregels. Dit jaar zetten we een authentieke punter in de straat. Lampjes erbij, vuurkorven. Dat zorgt ook dit jaar weer voor een fantastische sfeer in het Keizerskwartier! Als inwoner ontkom je er niet aan om mee te doen. Ik heb er zin in! Enne.... heb je het filmpje met de uitnodiging al gezien?"

Behoud de historie in Kampen!

"Ik zou heel graag willen dat wij nog eens een gemeentebestuur krijgen dat niet akkoord gaat met afbraak, maar in plaats daarvan de oude monumenten behoudt en restaureert. Ik denk terug aan de jaren '60. Het Keizerkwartier verkrotte. Van de oorspronkelijke stallen en pakhuizen was niets meer over. De gemeente vatte het plan op om alles wat er nog stond plat te gooien en er een parkeerplaats op te bouwen. Dit werd tegen gehouden door een paar eigenwijze Kampenaren die hun pakhuis niet wilden verkopen. 1975 was het Europees Monumentenjaar. Het Keizerskwartier werd in dat jaar bezocht door een aantal mensen, waaronder architect Kreek. De man realiseerde later ook de renovatie van het Bergkwartier in Deventer. Samen met Rob Busser (tot 2000 werkzaam bij de gemeente Kampen in de Monumentenzorg en Stadsvernieuwing) maakte Kreek plannen om het Keizerskwartier bewoonbaar te maken. En dat is gelukt. Behoud de historie. Daar komen uiteindelijk ook de bezoekers voor. En benut de aanwezigheid van de rivier! Maak bijvoorbeeld het zwemmen in de IJssel weer mogelijk. Vroeger leerde iedere Kampenaar zwemmen in de IJssel. Waarom mag het hier niet en bijvoorbeeld in de Nieuwe Merwede bij Gorkum wel? Daar is meer scheepvaart, dus meer zuiging. Het zwemoppervlak is daarentegen afgezet met rode ballen aan een lijn om het veilige zwemgebied te begrenzen. Hier zou je dat - bijvoorbeeld bij de molen - best kunnen realiseren. Je woont tenslotte aan de rivier!"

Wat is jouw droom?

"Lekker mijn eigen gang kunnen (blijven) gaan! Dat is eigenlijk mijn grootste wens. Op mijn eigen manier. Mezelf kunnen zijn. Oud worden en gezond blijven. 103 vind ik wel een mooie leeftijd. Ha, en dan nog de schrik van de buurt zijn! Echt mijn buurt hoor, het Keizerskwartier. Ik zit overal dichtbij. Heb de reuring van de stad en toch is het lekker rustig hier. Woon je in Kampen, moet je in de binnenstad wonen. Althans, dat vind ik! Hier beleef je het leven. Nee, ik ga hier nooit meer weg! En als het dan toch mijn tijd is, drink ik met Herman Brood 'ergens' een borrel. Hij Grand Marnier met warme melk. Ik iets anders. In ieder geval proosten we 'daar' op 'I did it my way'!"

Informatie
Meer informatie over (de geschiedenis van) het Keizerskwartier? Klik hier: Informatie Keizerskwartier Kampen
Meer informatie over Kerst In Oud Kampen? Klik hier: Kerst in Oud Kampen 2016
Filmpje Kerst in Oud Kampen: Klik hier: Kerst in Oud Kampen filmpje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten