Lu ontvangt me in
haar expositieruimte en atelier in de Oudestraat 143. Door de Kamper UI(t)dag
het druk in de stad. Wanneer ik de galerie binnenloop en de uit Shanghai afkomstige
Lu de deur achter me sluit, overvalt een serene rust ons. Chinese thee en
verrukkelijke bonbons maken de sfeer compleet: “Zo, hier kunnen we ongestoord
praten.”
In 1995 verlaat Lu Shanghai - waar ze aan de kunstacademie
studeerde - en vertrekt naar Singapore. In die tijd ontmoet ze haar man Hennie.
Hij is voor zijn werk bij een oliemultinational gevestigd in Singapore en op
zoek naar kunst voor zijn kantoor. Lu: “Het lot bracht hem naar mijn galerie,
waar niet alleen mijn schilderijen indruk op hem maakten!” Hennie selecteerde
een aantal van mijn werken en nodigde me uit om ideeën uit te wisselen over hoe
de schilderijen het best hun recht kwamen. “Wij ontmoetten wij elkaar vaker en dat
resulteerde in een relatie en ons huwelijk in 2000”.
“Ik was teleurgesteld
in Nederland, maar alleen in Shanghai was ook geen optie”
Hennie zou overgeplaatst worden en hij kon kiezen uit twee
plaatsen: Houston in Amerika of Rouen in Frankrijk. Lu: “Ik verwachtte niet dat
Houston veel voor mij als kunstenaar zou kunnen betekenen. Er heerst niet echt
een kunstklimaat. Als het nu New York was! Voor mij was de keuze snel gemaakt. Ik
wilde naar de plek, die kunstenaars zoals schilder Monet en componist Satie inspireerden.
Twee jaar verbleven Lu en Hennie in een groot victoriaans huis in Rouen. Volgens
Lu was dat een plek en omgeving waar ze ontdekte welke stijl het best bij haar
past. Na 2 jaar vertrokken ze naar Nederland. Voor Lu was dat de eerste keer
dat ze - buiten een aantal vakanties - kennismaakte met ons kikkerlandje en in
het bijzonder met Amsterdam.
Lu: “Hennie was druk met zijn werk. Ik schilderde veel, maar
kwam weinig buiten en had geen ruimte om mijn werk te exposeren. Ik was best teleurgesteld.
In Azië werken en exposeren kunstenaars meer samen. In die tijd begon ik op
internet kunstblogs te schrijven. Een belangrijke kans om mijn werk aan
Shanghai en de rest van de wereld te laten zien. Dat resulteerde in digitaal samenwerken
én in opdrachten. Ik besloot vaker en
langere periodes naar Shanghai te gaan om deze mogelijkheden te benutten. Die
tijd was moeilijk. Ik was teleurgesteld in Nederland, maar alleen in
Shanghai was ook geen optie.”
“Kampen geeft mij de kans
opnieuw te aarden.
Mijn wortels groeien in nieuwe grond.”
Mijn wortels groeien in nieuwe grond.”
“Kampen heeft een rijke en goede cultuur- en kunsthistorie. Tijdens
de Hanzedagen was er veel aandacht voor het verleden met verschillende
cultuuractiviteiten, maar denk ook eens aan het ‘uitpakken’ en uitdragen van
cultuur. Het Ikonenmuseum en Stedelijk Museum doen dit, maar er zouden ook kunstactiviteiten kunnen komen
die bezoekers trekken en met meer aandacht voor kleine galerieën, zoals die aan
de Burgwal. Dit kan via tentoonstellingen, maar ook theater is een
mogelijkheid. Een paar jaar geleden waren er geweldige theateropvoeringen van
maximaal 10 minuten in diverse huiskamers in het centrum van Kampen, in
huiselijke sfeer genieten van prachtige optredens. Na een aantal voorstellingen
brachten paard en wagen ons weer terug. Schitterend! Dat soort dingen mogen
vaker worden georganiseerd, bijvoorbeeld tijdens de KamperUI(t)dagen. En
misschien een grote kunst- of ambachtsmarkt toevoegen waar zelfgemaakte
producten aan de man gebracht worden.”
“Geef Kamper
kunstenaars een podium
en laat zien hoe rijk onze stad aan kunst en cultuur is!”
en laat zien hoe rijk onze stad aan kunst en cultuur is!”
“Een ander idee is om kunst te brengen naar inwoners die
niet of minder mobiel zijn. Pieter Zandt Scholengemeenschap organiseert ieder
jaar een cultuurdag. Kinderen kiezen uit ongeveer twintig cultuuractiviteiten. Daar
heb ik aan meegedaan. In de galerie gaf ik een demonstratie Kalligrafie, een
oude en duurzame techniek. Hoe maak je de inkt? Hoe houd je de kwast vast? Ik
liet leerlingen hun naam in Chinese karakters optekenen. Dit is ook wellicht
ook interessant voor ouderen in verzorgingstehuizen. Het is een afleiding,
werkt therapeutisch en je laat ze misschien hernieuwd kennismaken met kunst. Mensen
kijken niet zo snel naar kunst. Ik merk dat men soms zeer geïnteresseerd mijn
werken in de etalage bekijkt, maar aarzelt om de galerie binnen te lopen. De
drempel is te groot. Men denkt dat verwacht wordt iets te kopen.
Het belangrijkste is dat mensen kennismaken met kunst en erover
praten. Dit had ik in Shanghai, in Amsterdam niet en nu gelukkig in Kampen wel
weer. Maar het gaat niet om mij. Geef Kamper kunstenaars een podium en laat
inwoners en/of bezoekers zien hoe rijk onze stad aan kunst en cultuur is!”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten