maandag 6 april 2020

Jan Heinecke - Een autovrije binnenstad!


“Waar zullen we gaan zitten?” vraag ik aan Jan Heinecke, ruim 26 jaar eigenaar van stripwinkel De Fantast. "Eh…”, we kijken om ons heen en constateren al snel dat dit niet lukt in de winkel die uit zijn voegen barst van de strips. Ook collectors items zoals kaarten, miniatuur stripfiguren en (bord) spellen nemen veel ruimte in beslag. Dan maar staand voor en achter de toonbank, waar we gedurende het interview af en toe plaatsmaken voor een tevreden klant die zijn/haar ‘buit’ wil afrekenen.

De Fantast is niet alleen een begrip in Kampen, ook stripliefhebbers uit de regio en zelfs uit de rest van Nederland weten de winkel goed te vinden. Jans liefde voor de strip ontstond al op jonge leeftijd: “Thuis lazen we met het hele gezin de Donald Duck. Hierna kwam de Eppo. Daar stonden meer én spannender strips in. Als we op kampeervakantie gingen ‘verdienden’ mijn broer, zus en ik strips door vervelende klusjes, zoals de afwas doen. We kochten dan bijvoorbeeld de Suske en Wiske. Als die uit was, ruilde ik het voor een ander stripboek, zoals bijvoorbeeld de pilotenstrip Tanguy & Laverdure. Dit vond ik zo’n spannende strip dat ik na afloop van een van de vakanties op zoek ging naar meer van deze strips. Deze serie was de basis van mijn verzameling.”

Winkel voor de leuk
Na militaire dienst, waar Jan als gewondenverzorger ingezet werd, had hij 101 verschillende baantjes. Een ervan was het werken in een stripwinkel in Zwolle waar hij zich volledig kon uitleven. Jan: “Helaas stopte de eigenaar er in 1993 mee. Dat was het moment om voor mezelf te beginnen. Ons eerste pand bevond zich aan de Burgwalstraat 16. De verzelfstandiging vond ik vooral door mijn ervaring in de winkel in Zwolle verrassend gemakkelijk gaan. Ik kende mijn weg in de wereld van de strip en had veel contacten. Mijn intrinsieke motivatie was zo sterk dat ik geen moment dacht dat mijn winkel een fiasco zou worden. En dat bleek: vanaf dag één was en bleef het druk! Dat kan ook niet anders, want eigenlijk is De Fantast gewoon een winkel voor de leuk. Mijn klanten zijn of worden hier altijd vrolijk!”

Favoriet
"De Bron en de Sonde vind ik heel goed. Niet alleen de verhaallijn, juist de fantastische tekeningen van Bourgeon maken de strip bijzonder goed. Het zijn de tekeningen die een strip goed maken. Meer nog dan het verhaal. Een strip is een visueel medium. Een redelijk verhaal met goede tekeningen vind ik geweldig en bij een goed verhaal met slechte tekeningen begin ik me toch te ergeren. Alles wat Enki Bilal maakt, vind ik schitterend. Eigenlijk is mijn smaak heel breed.”

Collector items
Uiteraard ben ik benieuwd naar unieke, oude en/of bijzondere exemplaren in Jans aanbod van meer dan 30.000 strips. Om deze te laten zien, hoeft hij geen stap te verzetten. Onder de toonbank ligt een aardig stukgelezen exemplaar van ‘Bulletje en Bonestaak’ uit 1928. Jan: “Daarnaast heb ik nog zwart/witte Suske en Wiske’s, luxe edities van strips en bijvoorbeeld gesigneerde exemplaren die in beperkte oplage uitkomen. Naast stripboeken verkoopt De Fantast artikelen die gerelateerd zijn aan een stripfiguur: "Deze haal ik overal vandaan. Bijna wereldwijd. Ik importeer bijvoorbeeld uit Amerika. Laatst was er iemand uit IJsselmuiden in Japan. Zij spotte daar buttons van de stripfiguur One Piece, belde mij op en stelde voor om een aantal dozen op te sturen. Mensen weten mij sowieso te vinden.”

Grotere winkel
Met De Fantast leeft Jan eigenlijk al zijn droom: “Ik voel me hier iedere dag superfijn en senang. Toch droom ik af en toe stiekem van een grotere winkel. Niet alleen voor de boeken, maar ook om ruimte te creëren waar striptekenaars hun boeken kunnen signeren en meer ruimte om wat activiteiten in de winkel te organiseren. Ook staat er nog een andere wens op mijn ‘bucketlist’. Naar aanleiding van de ‘Lord of the Ring’-films willen mijn vriendin Arjanne en ik graag een keer naar Nieuw Zeeland.”  

Autovrije binnenstad
Ook voor de gemeente Kampen heeft Jan een aantal wensen. In het bijzonder voor de binnenstad: “Maak de binnenstad vanaf de ring van de Burgwal volledig autovrij. Dit kan door het bouwen van parkeerplaats onder de hele lengte van de Burgwal. Hier kunnen we al het ‘blik’ kwijt, zodat we onze schitterende historische binnenstad nog meer benadrukken Er ontstaat ruimte voor terrasjes en pleinen waar mensen zonder hinder door autoverkeer kunnen zitten. Ook rijden de automobilisten de binnenstadbewoners niet meer bijna van de eigen stoep af. Organiseer tegelijk elektrische busjes waarmee winkeliers vanuit depots buiten de binnenstad worden bevoorraad. De hele Oudestraat vol met vrachtwagens is toch niet bevorderlijk om de stad aantrekkelijker te maken?”

Vanwege de corona-uitbraak is de winkel helaas tot tenminste 28 april gesloten. Men kan nog wel bestellingen doen. Dit kan op 2 manieren:

1. Via de telefoon.
     Van dinsdag t/m zaterdag tussen 10 en 12 uur
     kunnen bestellingen doorgeven worden via
     038-3320325.

2. Via het e-mailadres:

De bestelling kan dan opgestuurd worden of op afspraak worden afgehaald.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten